Gå til indhold
Vi går til tasterne for at få ny viden

Pressemeddelelse -

Vi går til tasterne for at få ny viden

I næste uge slutter skoleferien, og viden og læring bliver igen sat på skoleskemaerne rundt omkring i landet. Det er dog ikke kun inden for skolens vægge, at vi lærer og får ny viden. Der er nemlig en tendens til, at vi i stigende grad bruger vores tablet, mobiltelefon eller computer til at tilgå uddannende indhold – og det mens forbruget af mobilspil daler.

Mange danskere kan nok nikke genkendende til, at mobiltelefonen ved flere lejligheder er blevet hevet frem for at afgøre et væddemål. I dag er det store familieleksikon blevet udskiftet med mobiltelefonen, og flere og flere danskere går til tasterne, når de skal søge ny viden. Det bekræfter Samsungs årlige, europæiske forbrugerundersøgelse, Techonomic Index. Undersøgelsen viser, at der inden for det seneste år har været en betydelig stigning i antallet af danskere, som tilgår uddannende indhold fra deres tablet, mobiltelefon eller computer. Mere end hver tredje dansker (36 %) svarer således, at de har tilgået uddannende indhold i 2015 modsat sidste år, hvor kun 28 % svarede det samme.

”Vi ser i dag, at flere og flere danskere bruger teknologien til at dygtiggøre sig og lære nye ting. Vi tager online-kurser som aldrig før til at styrke vores kompetencer og vi uddanner os via fjernstudering. Og danskerne sætter stor pris på den fleksibilitet, der eksempelvis giver dem mulighed for at læse drømmeuddannelsen samtidig med, at de frit kan disponere over deres egen tid”, fortæller Jimmy Voss, salgschef for IM hos Samsung Danmark.

Forbruget af uddannende indhold er stigende

Vi bruger også længere tid på indhold, der gør os klogere. Sidste år brugte vi i gennemsnit 41 minutter om dagen på at tilgå digitalt uddannende indhold – et forbrug, der er steget med hele 12 minutter på blot et år. Således er vi med et gennemsnitligt forbrug på 53 minutter på en typisk dag det land i Norden, der bruger mest tid på at søge efter ny viden fra vores mobiltelefon, tablet eller computer (det gennemsnitlige daglige forbrug i Sverige, Norge og Finland er henholdsvis 42 minutter, 46 minutter og 36 minutter).

Vi er også blevet mere villige til at betale for det digitale indhold. Samsungs forbrugerundersøgelse viser nemlig, at andelen, der inden for den seneste måned har købt sig til uddannende indhold er steget fra 1 % i 2014 til 9 % i 2015.

Vi bruger mobilen til læring frem for leg

Undersøgelsen peger desuden på, at mens danskerne i højere og højere grad bruger deres tablet og mobiltelefon til at uddanne sig og erhverve ny viden, daler forbruget af mobilspil. Inden for det seneste år er andelen af danskere, der tilgår spil og andre underholdnings-apps fra deres mobiltelefon eller tablet faldet fra 63 % i 2014 til 46 % i 2015. Noget tyder derfor på, at ellers så populære tidsrøvere som Candy Crush og Wordfeud, der storhittede blandt danskerne sidste år, ikke bliver spillet i lige så stor stil. At mobilskærmen bliver brugt til andet end spil og underholdning ses da også på, hvad danskerne er villige til at betale for. Her svarer de, der har betalt for indhold inden for den seneste måned, at de i gennemsnit har brugt 67 kr. på spil og andre underholdnings-apps og hele 95 kr. på digitalt uddannende indhold.

Uddrag fra Samsungs forbrugerundersøgelse

  • 36 % af danskerne har i 2015 tilgået digitalt uddannede indhold fra deres tablet, mobiltelefon eller computer. I 2014 lå tallet på 28 %
  • Danskernes gennemsnitlige forbrug af digitalt uddannende indhold er steget med 12 minutter om dagen – fra 41 minutter i 2014 til 53 minutter i 2015
  • I gennemsnit bruger svenskerne 42 minutter om dagen, nordmændene 46 minutter om dagen og finnerne 36 minutter om dagen på at tilgå uddannende indhold fra deres mobiltelefon, tablet eller computer
  • Andelen af danskere, der har betalt for at tilgå digitalt uddannende indhold inden for den seneste måned er steget fra 1 % i 2014 til 9 % i 2015
  • Andelen af danskere, der tilgår spil eller andre underholdnings-apps fra deres smartphone eller tablet er faldet fra 63 % i 2014 til 46 % i 2015
  • En dansk husholdning, der inden for den seneste måned har betalt for indhold, har i gennemsnit brugt 67 kr. på spil og andre underholdnings-apps og 95 kr. på digitalt uddannende indhold

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er en del af Samsungs årlige Techonomic Index, der er gennemført i samarbejde med Lightspeed GMI. 18.000 respondenter fra 16 år og opefter fordelt på 18 europæiske lande har deltaget i CAWI-undersøgelsen. 1000 danskere har deltaget i undersøgelsen. Undersøgelsen blev foretaget i foråret 2015.

Emner

Kategorier


Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerer verden og former fremtiden med transformerende ideer og teknologier, der er med til at redefinere vores opfattelse af TV, smartphones, wearables, tablets, kameraer, hårde hvidevarer, printere, professionelle monitorer, SSD, hukommelseskort, medicinaludstyr, netværkssystemer samt halvleder- og LED-løsninger. Vi er også førende inden for Internet of Things, blandt andet med voresinitiativer inden for det intelligente hjem og digital sundhed. Vi er 319.000 medarbejdere fordelt på 84 lande med en årlig omsætning på 196 mia. dollars. For mere information, besøg vores hjemmeside www.samsung.com/dk og vores officielle blog på global.samsungtomorrow.com

Kontakt

Nikoline Meincke

Nikoline Meincke

Pressekontakt PR senior consultant
Kristoffer Kej

Kristoffer Kej

Pressekontakt Client lead PR og kommunikation
Elin Axelsson

Elin Axelsson

Pressekontakt Corporate Communications & PR +46 73 671 95 26
RelationsPeople

RelationsPeople

Pressekontakt For billeder og produktudlån
Samsung kundesupport

Samsung kundesupport

Pressekontakt For spørgsmål vedrørende kundeservice +45 70 70 19 70

Bjørn Andreassen

Pressekontakt PR Consumer Electronics / PR Mobile Experience +45 226 551 92